کد مطلب:1495 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

احکام مسجد
909- نـجـس كـردن زمین و سقف و بام و طرف داخل دیوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شـده است باید فورا نجاست آن را برطرف كند و احتیاط مستحب آن است كه طرف بیرون دیوار مسجد را هـم نـجـس نـكنند , و اگر نجس شود برطرف كردن آن لازم نیست , ولی اگر نجس كردن طرف بیرون دیوار موجب هتك مسجد باشد البته حرام است , و برطرف كردن آن مقداری كه رافع هتك باشد لازم است .



910- اگـر نـتـواند مسجد را تطهیر نماید یا كمك لازم داشته باشد و پیدا نكند تطهیر مسجد بر او واجب نیست , ولی چنانچه بداند كه اگر به دیگری اطلاع دهد این كار انجام می گیرد , باید به او اطلاع دهد.



911- اگر جایی از مسجد نجس شود كه تطهیر آن بدون كندن یا خراب كردن او ممكن نیست باید آنجا را بكنند یا خراب نمایند در صورتی كه كندن یا خراب كردن جزیی باشد , یا آنكه رفع هتك متوقف بر كندن یا خراب كردن كلی باشد , و الا خراب كردن , محل اشكال است و پر كردن جایی كه كنده اند و ساختن جایی كه خراب كرده اند واجب نیست , ولی اگر چیزی مانند آجر مسجد نجس شود , در صورتی كه ممكن باشد , باید بعد از آب كشیدن , به جای اولش بگذارند.



912- اگر مسجدی را غصب كنند و به جای آن خانه و مانند آن بسازند یا به طوری خراب شود كه دیگر به او مسجد نگویند , بنابر احتیاط مستحب باز هم نباید آن را نجس كرد.



ولی تطهیر آن واجب نیست .



913- نـجـس كـردن حرم امامان علیهم السلام حرام است , و اگر یكی از آنها نجس شود , چنانچه نجس مـاندن آن بی احترامی باشد تطهیر آن واجب است , بلكه احتیاط مستحب آن است كه اگر بی احترامی هم نباشد آن را تطهیر كنند.



914- اگـر حـصـیـر مسجد نجس شود , باید آن را آب بكشند , ولی چنانچه نجاست حصیر بی احترامی به مسجد باشد , و به واسطه آب كشیدن خراب می شود و بریدن جای نجس بهتر باشد , باید آن را ببرند.



915- بـردن عـیـن نـجس و متنجس در مسجد اگر بی احترامی به مسجد باشد حرام است , بلكه احتیاط مستحب آن است كه اگر بی احترامی هم نباشد , عین نجس را در مسجد نبرند.



916- اگـر مـسـجـد را برای روضه خوانی چادر بزنند و فرش كنند و سیاهی بكوبند و اسباب چای در آن ببرند , در صورتی كه این كارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشكال ندارد.



917- احـتـیاط واجب این است كه مسجد را به طلا زینت نكنند و احتیاط مستحب آن است كه به صورت چیزهایی كه مثل انسان و حیوان روح دارد زینت نكنند.



918- اگر مسجد خراب هم شود نمی توانند آن را بفروشند یا داخل ملك و جاده نمایند.



919- فروختن در و پنجره و چیزهای دیگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود , باید اینها را صرف تعمیر همان مسجد كنند , و چنانچه به درد آن مسجد نخورد , باید در مسجد دیگر مصرف شود , ولی اگر بـه درد مـسـجدهای دیگر هم نخورد , می توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممكن است صرف تعمیر همان مسجد و گرنه صرف تعمیر مسجد دیگر نمایند.



920- سـاخـتن مسجد و تعمیر مسجدی كه نزدیك به خرابی می باشد مستحب است و اگر مسجد طوری خـراب شـود كـه تـعـمـیـر آن ممكن نباشد , می توانند آن را خراب كنند و دوباره بسازند , بلكه می توانند مسجدی را كه خراب نشده , برای احتیاج مردم خراب كنند و بزرگتر بسازند.



921- تـمـیـز كـردن مـسجد و روشن كردن چراغ در آن مستحب است و كسی كه می خواهد مسجد برود مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكیزه و قیمتی بپوشد و ته كفش خود را وارسی كند كه نجاستی به آن نباشد , و موقع داخل شدن به مسجد , اول پای راست و موقع بیرون آمدن , اول پای چپ را بگذارد.



و همچنین مستحب است از همه زودتر به مسجد آید و از همه دیرتر بیرون رود.



922- وقـتـی انـسـان وارد مـسجد می شود , مستحب است دو ركعت نماز به قصد تحیت و احترام مسجد بخواند , و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری هم بخواند كافی است .



923- خوابیدن در مسجد , اگر انسان ناچار نباشد و صحبت كردن راجع به كارهای دنیا و مشغول صنعت شـدن و خـوانـدن شـعری كه نصیحت و مانند آن نباشد مكروه است , و نیز مكروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد , بلكه در بعضی موارد حرام است , و نیز مكروه است گمشده ای را طلب كند و صدای خود را بلند كند , بلی بلند كردن صدا برای اذان مانعی ندارد.



924- راه دادن دیـوانـه بـه مـسـجـد مـكـروه اسـت و هـمچنین است راه دادن بچه اگر موجب زحمت نمازگزاران شود و یا اینكه احتمال رود مسجد را نجس كند و در غیر این دو صورت مانعی از راه دادن بچه بـه مـسجد نیست , و كسی كه پیاز و سیر و مانند اینها خورده كه بوی دهانش مردم را اذیت می كند مكروه است به مسجد برود.